Szkoła Dialogu – projekt prowadzony przez Forum Dialogu został przeprowadzony w naszej szkole dzięki grupie projektowej uczennic z klasy 1 b: Emilce Biszer, Oli Folędze, Natalii Proszewskiej, Adzie Sewiło , Magdzie Wróbel i Martynie Olejnik pod opieką Lidera Forum Dialogu nauczyciela języka polskiego p. Mariusza Madeja.
Celem projektu jest odkrywanie żydowskiej historii swojej miejscowości oraz nawiązywanie relacji z przedstawicielami społeczności żydowskiej. Grupa projektowa przeprowadziła i uczestniczyła w szeregu wydarzeń, których podsumowaniem był spacer śladami dawnych mieszkańców Opola.
Nasz projekt oparty został na wspomnieniach Marianne Roth, Żydówki z Opola, która opuściła swoją ojczyznę tuż przed wybuchem wojny w wieku 18 lat, udając się do Australii, dzięki czemu uniknęła Zagłady. Opole to było jej rodzinne miasto, w którym spędziła szczęśliwe dzieciństwo z młodszym bratem, mamą i ojcem, który był nauczycielem i pedagogiem. Australia stała się jej drugą ojczyzną, z całej rodziny ocalała tylko ona i jej brat. Opole w jej wspomnieniach jawi się jako miejsce szczęśliwe i z najlepszymi wspomnieniami z dzieciństwa, do którego już nigdy nie powróciła.
W ramach projektu uczennice przygotowały i brały udział w następujących wydarzeniach:
– prezentacja uczniowska dotycząca współczesnego Izraela w oparciu o własne doświadczenie;
– spotkanie z tłumaczką wspomnień Marianne Roth p. Beatą Kubicą w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu;
– spotkanie on line z rabinem z Nowego Yorku Waynem Franklinem, który przybliżył kwestie religijne judaizmu kiedyś i współcześnie, znaczenie i symbolikę synagogi;
– przygotowanie ścieżki spacerowej i oprowadzanie śladami Marianne Roth po Opolu przez grupę projektową.
Byliśmy m.in. w kamienicy, w której mieszkała i spędzała szczęśliwe dzieciństwo nasza bohaterka, przeszliśmy drogą, którą prawdopodobnie Marianne chodziła wraz z rodziną do nieistniejącej już synagogi. Próbowaliśmy sobie odtworzyć, wskrzesić w wyobraźni nieistniejącą już kulturę i ich przedstawicieli. Dziewczyny na każdym etapie spaceru wprowadzały uczniów w tematykę kultury żydowskiej, omawiając również zwyczaje, obyczaje związane z judaizmem jak i kulturą żydowską.
Dzięki ich zaangażowaniu w projekt nasze Liceum będzie mogło nosić zaszczytne miano Szkoły Dialogu.
















